Biltema dater sig til nye medarbejdere

Ny rekrutteringsstrategi i samarbejde med Jobcenter Slagelse var en succes

Det var en stor opgave, der lå foran varehuschef Jakob Møller og hans ledelse i foråret 2016. Forude ventede nemlig åbningen af Biltemas nye store varehus i Slagelse. Her skulle ansættes op mod 40 nye medarbejdere til lageret, butikken, cafeen og til administration. Men efter en vellykket speeddating for interesserede kandidater - arrangeret i samarbejde med og på Jobcenter Slagelse - kunne Jacob Borring Møller byde velkommen om bord til mange nye ansigter.

- Rekrutteringen via speeddating har været en succes for os. Dels har vi fået ansat det antal medarbejdere, vi havde behov for. Og dels er vi kommet i kontakt med personer, som vi gerne vil snakke mere med på et senere tidspunkt, siger Jacob Borring Møller, der i mellemtiden er blevet administrerende direktør i Biltema Danmark A/S.

Det personlige møde

Over 300 personer talte Jacob Borring Møller, souschef Jonas Larsen og de øvrige medarbejdere med på speeddatingen. Selv om det var en stor omgang, så var det netop det personlige møde med de interesserede kandidater, der havde stor værdi for Jacob Borring Møller og Biltema.

- Faktum er, siger han, at mange kan skrive en god ansøgning, men har ikke kvalifikationerne til jobbet. Andre kan ikke gøre sig selv attraktiv i en skriftlig ansøgning, men vil passe perfekt i Biltemas medarbejderstab. På Jobcentrets speeddating fik vi lejlighed til at møde folk personligt. Vi kunne se og mærke, om der var engagement og udstråling, lyst og vilje. Og det var der mange, der havde på dagen.

Et godt mix

I Biltemas varehuse arbejder erfarne butiksfolk sammen med ufaglærte, som enten har eller får branche- og varekendskabet gennem jobbet. Men også medarbejdere, der har været uden for arbejdsmarkedet, er ansat i Biltema.

- De forskellige faglige baggrunde folk kommer med, anser vi for et godt mix. Det motiverer også nogle til at indfri deres faglige ambitioner, hvilket vi gerne understøtter, pointerer Jacob Borring Møller.

Inspiration til mere

- Vi er meget glade for og imponerede af den service og hjælpsomhed, vi mødte fra Jobcenter Slagelses side. Ikke blot stillede de faciliteter og medarbejdere til rådighed, de var også dybt involverede i markedsføringen og gennemførelsen af datingdagen. Og det har faktisk givet os inspiration til at afholde speeddating i andre byer, hvor vi etablerer nye varehuse, understreger Jacob Borring Møller.

Rettidig omhu

Biltemas varehus i Slagelse har nu været i gang siden september 2016, men samarbejdet med Jobcenter Slagelse begyndte faktisk måneder før, hvor Jobcenter Slagelse og Slagelse Erhvervscenter opsøgte Jacob Borring Møller for at tilbyde hjælp i forbindelse med etableringen og til rekruttering af medarbejdere.

- Det var en god visit fra Slagelse. Og en god timing, må man sige, for det ramte lige ned i et behov, vi havde. Partnerskabssamarbejdet har stor værdi for os, for vi lærer det lokale arbejdsmarked at kende. Og vi har partnere som både lytter til vores behov og handler  på det, siger administrerende direktør Jacob Borring Møller.

Siden er sidst opdateret 5. november 2019